Nieuws en uitslagen Wedstrijdzeilen

knopmeernieuws

seinvlaggen
img-20190614-wa0004-peter-de-man

Woensdagavond wedstrijden voor het 15e jaar, al het 3e lustrum.

Tot en met 26 juni organiseerde WSV-Herkingen voor de 15e keer op woensdagavond weer deze gezellige en leerzame zeilwedstrijden. Niet alleen voor onze leden. Schepen uit omringende havens waren uiteraard ook dit jaar weer welkom.

Er wordt op de woensdagavonden best goed gevaren. Maar ook voor bemanningen die nog nooit een wedstrijd gezeild hebben is deelname aan onze wedstrijden een prachtige kans om hiermee te beginnen.

De “Woensdagavond wedstrijden “ zijn inmiddels een traditie.
De 14-jarige ervaring heeft geleid tot een uniek wedstrijdreglement.

wedstrijd

Enkele bijzondere wedstrijdregels

Voorop staat om de woensdagavond zo goed mogelijk te besteden aan leerzaam en gezellig wedstrijdzeilen. Zowel langzame als snelle schepen hebben kans op een goede uitslag.
Onze deelnemers nemen de moeite om hun schaarse vrijetijd te besteden aan de deelname aan avondwedstrijden. Daarom streven we ernaar om de beschikbare tijd voor iedereen efficiënt te benutten. Met zo weinig mogelijk wachttijden voor langzame en ook voor snellere boten. En we beogen aan iedereen dezelfde omstandigheden te bieden.
Als ’s avonds de wind indut dan geldt dat voor iedereen.

We hebben inmiddels 8 verschillende wedstrijdbanen ontwikkeld. Waarbij de startlijn tevens finishlijn is.

De rol van het startschip is uiterst belangrijk.
Op basis van weer en wind bepaalt het startschip per boot het aantal te varen rondjes.

"Beslapenheid"

De vloot wordt opgedeeld in 3 klassen. Het criterium is “beslapenheid” van de boot volgens het oordeel van de wedstrijdleiding.
In klasse 1 vinden we de onbeslapen boten. Dit zijn doorgaans de sportieve, snellere boten.
Beslapen boten met spinnaker/gennaker worden ingedeeld in klasse 2.
In klasse 3 zien we de schepen zonder spinnaker.

De uitslag wordt gebaseerd op de gemiddelde rondetijd.

startschip-batavier

Startschip

We hebben als deelnemers de grote mazzel dat we in de vereniging een groep enthousiastelingen hebben die er steeds voor zorgt dat er een startschip is, een absolute voorwaarde voor de wedstrijdreeks, Gelukkig maakt de bemanning van het startschip niet de indruk dat die taak hun erg zwaar valt, ik hoop en denk dat Erik, Hennie, Lucie, Tinie, Frans en Rob er lol in blijven houden.

Steun

De afgelopen jaren hebben Ton en Jeannette op de slotavond een fantastische Haringborrel georganiseerd, dit motiveert ook de deelnemers uit de andere havens om bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.
We waarderen het zeer dat vd Velde Watersport B.V. al jaren de wedstrijden sponsort door het beschikbaar stellen van de prijzen.

Onze wedstrijdbanen

Agenda Wedstrijdzeilen

DEC
15
Grevelingencup winterwedstrijd 3

Wedstrijden extern | Op de Grevelingen

JAN
12
Grevelingencup winterwedstrijd 4

Wedstrijden extern | Op de Grevelingen

FEB
9
Grevelingencup winterwedstrijd 5

Wedstrijden extern | Op de Grevelingen

MRT
8
Grevelingencup (Mogelijke inhaalwedstrijd)

Wedstrijden extern | Op de Grevelingen

MRT
21
Grevelingencup Finale

Wedstrijden extern | Op de Grevelingen

SEP
19
Eindejaars Clubwedstrijd

Wedstrijden


De Woensdagavond wedstrijden

Sinds 2004 organiseert onze vereniging op de woensdagavonden in mei en juni een reeks zeilwedstrijdjes. Door de jaren heen hebben deze wedstrijdjes zich stap voor stap ontwikkeld tot een gezellig en leerzaam evenement.

Nadelen gebruikelijke werkwijze

Aanvankelijk hadden de wedstrijden het gebruikelijke format waarbij alle deelnemende boten dezelfde baan voeren. Er waren grote verschillen in snelheid tussen de grotere snelle boten en kleinere wat tragere schepen. Het gevolg was dat de grote boten in tijd gezien maar een korte wedstrijd voeren. Het is natuurlijk niet zo aantrekkelijk om de reis heen en weer naar Herkingen te maken voor een kort vaartochtje. Voor de kleine boten duurde de wedstrijd vaak wat erg lang, met een late donkere finish. Tweede nadeel was dat de kleine boten in de handicapuitslag vaak slecht scoorden omdat de wind in het voorjaar vaak afneemt rond zonsondergang. 

Startlijn is ook Finishlijn

Voor deze zaken werd een oplossing gevonden in het opdelen in twee klassen op basis van handicap. De boten met een zwaardere handicap voeren een ronde meer dan de boten met een lichtere handicap. Voor dit doel ontwikkelde Evert een serie korte banen waar de startlijn ook dienstdoet als finishlijn. De banen bleken voor dit doel zeer geschikt. Het resultaat van deze ingreep was positief. De tijdsduur van de wedstrijd, en dus ook de windconditie werd meer gelijk voor langzamere en snellere boten.

Startschip bepaalt per deelnemer het aantal te varen rondjes

Er bleef een probleem, enkele boten met een zware handicap bleken in praktijk niet zo snel en andersom, met als gevolg dat de wedstrijd voor enkelingen nog steeds te lang of te kort duurde. Ook was het soms lastig om bij weinig wind de "snelle" klasse een lange baan te laten varen. 

De oplossing voor dit probleem bleek in de praktijk erg simpel. Het startschip bepaalt nu op basis van de windcondities per boot hoeveel rondjes een boot moet varen. De uitslag wordt gebaseerd op de gemiddelde rondetijd. Ik denk dat we met dit systeem uniek zijn in de zeilwereld. 

3 klassen

Toch was er nog wat gemopper. De zeer sportieve boten wonnen steeds de wedstrijd, naar oordeel van sommigen hadden toerboten geen kans. Daarom hebben we twee jaar geleden ingevoerd dat we binnen de overall uitslag in 3 klassen een winnaar benoemen:

  1. de klasse onbeslapen boten, doorgaans zeer sportieve boten  (sportboten);
  2. de klasse beslapen schepen met spinnaker/gennaker;
  3. de klasse schepen die meedoen zonder spinnaker of gennaker.

Door deze ingreep werden de winnaars minder voorspelbaar. Het systeem kwam in moeilijkheden toen een sportbootdeelnemer mij (organisator van de wedstrijdjes) een foto stuurde met daarop de niet miskenbare sporen van een overnachting aan boord. De laatste kleine modificatie van de "regels" was dus dat de klasse "onbeslapen boten " is omgedoopt tot " naar oordeel van de wedstrijdleiding onbeslaapbare boten". 

Zonodig blijven we verbeteren

Waarschijnlijk zullen ook in de toekomst nog aanpassingen nodig zijn om de wedstrijdjes voor een breed publiek aantrekkelijk te houden.

De wedstrijdorganisatie,

Peter de Man.

Designed by Dalton Productions Ultd     © Copyright WSV Herkingen    Disclaimer

Laatst bijgewerkt op 4 september 2019