Afronding van project "krakend en brekend dek" van E- en D-steiger.

Geplaatst op 15-07-2019  -  Categorie: Algemeen intern

Renovatie dek van de E- en D-steiger

De alarmbellen gingen rinkelen toen bleek dat de E-steiger onbetrouwbaar werd (er zakte iemand door een plank en raakte vervelend verwond).

De dekplanken van zowel de E- als ook de D-steiger bestonden uit composietmaterialen die al weer vele jaren oud waren en veel van hun belasting kracht hadden verloren.  

Al snel trok het bestuur de conclusie dat deze planken onveilig zijn en dat het eind van de ‘lifecycle’ in zicht is.

Provisorische maatregelen geen zin

Momenteel ziet het er naar uit dat de plannen voor het terugbrengen van het getij in de Grevelingen eerder lijken te stagneren dan accelereren. Dus op korte termijn nog geen drijvende steigers.
Het treffen van provisorische maatregelen heeft dus geen zin. 

Per steiger van bijna 90 m lengte dient alle kunststof van de dekplanken vernieuwd te worden. 

1e klas zelfwerkzaamheid

Dankzij het meedenken van een van onze leden kon beslag gelegd worden op een partij hout van 1e kwaliteit massaranduba.

(Wikipedia:
Massaranduba is een klassieke, tropische houtsoort, die al sinds eeuwen in Nederland gebruikt wordt. De traditionele Nederlandstalige naam is paardenvleeshout, maar tot voor kort was het bekender onder de Surinaamse naam bolletrie.)

En ook blijken enkele leden bereid om alle oude kunststof planken los te schroeven en de massaranduba-planken te monteren.
1300 planken leggen! 7800 gaten boren! en 7800 houtschroeven indraaien!. 
Daarmee wordt voor onze vereniging en dus ook voor de leden een enorme besparing  bereikt.

steigeplanken-d-en-e-vervangen

Ook het afvoeren van het versleten dek (drie containers van 10m3 elk) vereist nog scherpe onderhandelings-vaardigheid om de kosten binnen de perken te kunnen houden. 

De laatste loodjes

Tijdens het monteren van de planken op de D-steiger (de laatste) dreigt plotseling nog tekort aan mankracht maar ook deze keer staan weer enkele leden op om de klus te kunnen klaren.

Momenteel wordt gewerkt aan de laatste loodjes. Het ziet er naar uit dat het toch lukt om binnen enkele dagen de laatste planken op hun plaats te krijgen. Als de voetrail-lijsten vervolgens ook nog binnen enkele dagen geleverd en gemonteerd kunnen worden kan het geheel weer vele jaren mee.

steiger-d-gedicht

Veel dank

Onze vereniging en onze leden is een grote, onvoorziene, kostenpost bespaard gebleven dankzij het meewerken en meedenken van onze leden. 

Zelfs voor sommige passanten is dit niet ongemerkt gebleven.....

Fantastisch, chapeau! En hartelijk dank!